PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na budowę nowej linii kolejowej na odcinku Podłęże – Gdów. Wszystkie z nich przekraczają budżet zamawiającego, jednak dwie tylko nieznacznie. Najtańszą, opiewającą na kwotę 3,18 mld zł, złożyło konsorcjum Budimeksu.
Projekt Podłęże-Piekiełko to jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć inwestycyjnych, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja obejmuje budowę ciągu nowych linii kolejowych na odcinku Podłęże – Gdów – Szczyrzyc – Kasina Wielka / Tymbark oraz modernizację linii kolejowej nr 104 z Chabówki do Nowego Sącza wraz z elektryfikacją i daleko idącymi korektami przebiegu (w tym budową nowych tuneli). Jej efektem będzie skokowe skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do Nowego Sącza oraz znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy stolicą Małopolski a Zakopanem, a także powrót pociągów pasażerskich do dwóch miast – Mszany Dolnej, liczącej blisko 8 tys. mieszkańców, oraz Limanowej, w której mieszka ponad 14 tys. osób.
W ostatnich dniach PKP PLK otworzyły oferty w
przetargu na wykonanie robót budowlanych wraz z opracowaniem dokumentacji projektowej w zakresie systemów sterowania ruchem kolejowym na odcinku Podłęże – Gdów. Niestety każda z nich przewyższa wyraźnie budżet zamawiającego, określony na kwotę 2,89 mld zł (wartość brutto). Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Budimeksu, Budimeksu Kolejnictwo i Ferrovial Construction (UK), które oczekuje za realizację zadania podstawowego ponad 3,18 mld zł. Realizacja prawa opcji w zakresie interfejsu została z kolei wyceniona na 6 mln zł. Nieznacznie droższa jest oferta konsorcjum Gülermak i Intop Warszawa – zamówienie podstawowe wyceniono na 3,26 mld zł, zaś prawo opcji na niespełna 4 mln zł.
Realizację zadania za kwotę poniżej 4 mld zł oferują ponadto konsorcjum PORR, PORR BAU i Trakcji System (zamówienie podstawowe – 3,65 mld zł, prawo opcji – niespełna 6 mln zł) oraz konsorcjum w formie prawnej spółki cywilnej, które utworzyły Torpol, Mostostal Warszawa i Acciona Construccion (zamówienie podstawowe – 3,87 mld zł, prawo opcji – 6 mln zł). Znacznie droższe są oferty konsorcjum Przedsiębiorstwa Usług Technicznych “Intercor”, Doğuş İnşaat ve Ticaret i Dogus Construction Poland (zamówienie podstawowe – 4,39 mld zł, prawo opcji – 6 mln zł) oraz konsorcjum Strabagu i Züblin (zamówienie podstawowe – 4,56 mld zł, prawo opcji – ponad 6 mln zł). Faworytem w przetargu wydaje się więc konsorcjum Budimeksu.
mat. pras. PKP PLK
Nowy odcinek ma zostać wybudowany do połowy 2029 roku. Pociągi pasażerskie będą mogły rozpędzić się na nim do prędkości 160 km/h, natomiast składy towarowe pojadą 120 km/h. Trasa będzie dwutorowa i zelektryfikowana, poprowadzona w dużej mierze na obiektach inżynieryjnych, w tym przez liczący ok. 900 metrów długości dwunawowy tunel w rejonie miejscowości Zagórze w gminie Niepołomice. Włączenie do magistrali kolejowej E 30 w rejonie Podłęża i Węgrzec Wielkich będzie bezkolizyjne. Co więcej, zaplanowano także połączenie z tzw. dużą obwodnicą, będącą częścią kolejowej obwodnicy Krakowa, w kierunku Nowej Huty. W pobliżu obydwu połączeń i węzła drogowego Niepołomice nowa linia kolejowa przetnie autostradę A4.
Całe przedsięwzięcie będzie ogromnym wyzwaniem inżynierskim. Dość powiedzieć, że powstanie tu aż 34 mostów i wiaduktów. Na wschód od Gdowa, dużej wsi będącej siedzibą gminy, która liczy ok. 4,5 tys. mieszkańców, powstanie stacja kolejowa, która zapewni jej obsługę. Miejscowość ta zyska w efekcie bardzo szybki dojazd do centrum Krakowa – czas podróży do Dworca Głównego wyniesie zaledwie 30 minut. Warto dodać, że na niektórych odcinkach objętych Projektem Podłęże-Piekiełko trwają już roboty budowlane.
Rozpoczęto m.in. drążenie najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce na odcinku Męcina – Mordarka, liczącego niemal 4 kilometry długości.